In de media

10 september 2011:
100 jaar Groenten en Fruit winkel de Feijter

Klik op de folder en lees meer over meer dan 100 jaar geschiedenis van "Boertje" de Feijter!

600_100jaar.jpg

Uit het streekbeeld; 12-03-2010:

Het Boertje neemt 1e nieuwe Fiat Doblo
van Nederland in gebruik!

600_doblo.jpg

DEBA is service-provider op het gebied van nieuwe bedrijfswagens (IVECO en FIAT) en service en onderhoud
aan alle merken bedrijfswagens. De vestiging van DEBA in Kapelle is sinds vele jaren IVECO-dealer (verkoop & service)
en sinds januari 2006 hoofddealer voor FIAT bedrijfswagens voor de gehele provincie Zeeland.

Naast de eigen vestigingen in Etten-Leur, Bergen op Zoom en Kapelle behoren ook de verkoop-/service vestigingen in Terneuzen, Vlissingen en Goes tot het FIAT-dealernetwerk van DEBA. Jeroen de Feijter en zoon Luca namen de sleutel van de nieuwe Doblo in ontvangst van Rini de Korne.
Beiden leggen uit dat gekozen is voor de nieuwe Doblo vanwege de milieu-eisen, ergonomie en uitstraling. De auto is o.a. voorzien van Euro 5 motor, Tom Tom met Blue and Me, start-stopsysteem en een krachtige, maar milieuvriendelijke 105 pk sterke multijet diesel. Voorzien van mooi plakwerk een opvallende Italiaanse schone verschijning op de Zeeuws Vlaamse wegen.

PZC, oktober 2004
Appelmoes als redmiddel - door Raymond de Frel

Op vrijwel elke verjaardag kom je er wel een paar tegen. ’Wil je slagroom- of appeltaart? Slagroom graag!’
En als het gebakje eenmaal naast het bakje koffie staat, wordt met het vorkje onmiddellijk het enige vruchtje vakkundig van de punt gewipt. ,,Van dat glibberige, sappige fruit? Mij niet gezien!’’.
De groenten- en fruitconsumptie van negentien- tot dertigjarigen is veel te laag, zo bleek deze week uit de resultaten van de voedselconsumptiepeiling onder jonge volwassenen, die in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid is uitgevoerd. Slechts twee procent van de ondervraagden haalt de aanbevolen hoeveelheid van honderdvijftig tot tweehonderd gram groenten per dag en maar zeven procent van de 750 ondervraagden zet zijn tanden dagelijks in de gewenste tweehonderd gram fruit. De meeste respondenten doen het dagelijks met de helft van de geadviseerde hoeveelheid.

De inname van verzadigd vet is in het voorbije jaar wel afgenomen.
Tussendoortjes blijven de grootste boosdoeners, maar omdat de jongvolwassenen steeds vaker voor magere en halfvolle producten kiezen, voldoet ruim de helft toch aan de aanbevolen vetinname.

De onderzoekers geven aan dat het promoten van groenten- en fruitconsumptie belangrijk blijft. Minister Hoogervorst heeft dat goed in zijn oren geknoopt: het bevorderen van gezond eten staat als speerpunt vermeld in de Rijksbegroting 2005.

En dus kunnen we de komende tijd een toename van reclamespotjes verwachten in de lijn van Snoep verstandig, eet een appel en Lekker in je vel met groenten en fruit.

Uiteraard tot tevredenheid van de groente- en fruitboeren, die de kassa’s in gedachten al horen rinkelen.
Bij teelt- en verkoopbedrijf De Feijter - in de volksmond beter bekend als Het Boertje - in Terneuzen wemelt het van de posters en vlaggen met teksten als
"Heb je tussendoor trek, dan pak je een gezonde snack" en
"Leef je uit met groenten en fruit".

Jeroen de Feijter (25), die samen met zijn vader het bedrijf runt, kan haast niet wachten tot er weer een nieuwe promotie-campagne van start gaat. „Je merkt het echt als zo’n campagne aan de gang is. Ik heb geen precies beeld van ons klantenbestand, maar sinds de Leef je uit-campagne bespeur ik wel steeds meer jonge mensen in onze winkel“, aldus De Feijter, die met zijn 25 jaar ook tot de ’risicocategorie’ behoort. „Maar ik eet echt elke dag genoeg groenten en fruit, hoor. Dat is mij thuis natuurlijk met de paplepel ingegoten.“

De Feijter merkt dat het gros van zijn klanten het houdt bij traditionele groenten en fruit, zoals bloemkool, sperziebonen, appels en peren. „De exotische fruitsoorten worden niet zoveel verkocht. Alleen na de vakantieperiode, als de mensen in verre oorden nieuwe vruchten hebben leren kennen, neemt de verkoop tijdelijk iets toe.“

De Leef je uit-campagne is een initiatief van het Voorlichtingsbureau Groenten en Fruit. Op haar websites (www.groentenenfruit.nl en voor de kleintjes www.kids.groentenenfruit.nl) regent het weetjes en tips om dagelijks aan de twee keer twee ons groenten en fruit te komen.
Zomaar een greep: ’Begin de maaltijd met een bordje rauwkostsalade’, ’Groenten uit blik, pot of diepvries zijn een makkelijk alternatief voor vers bereide groenten, want door de moderne conserveringstechnieken blijven de vitamines zoveel mogelijk behouden’ en - nu komt het - ’denk ook eens aan appelmoes.’ Dat moet de ware groentehater als muziek in de oren klinken.

Want zijn ultieme redmiddel zit in een potje: appelmoes, liefkozend de ’jus voor het groenvoer’ genoemd. Appelmoes smaakt bij alles, het maakt bittere dingen als spruiten en witlof opeens een stuk aangenamer. Voor alle duidelijkheid: dat vinden niet alleen kinderen.

Aan de promotieactiviteiten kan het dus niet liggen, zou je denken. Maar wat weerhoudt de jonge volwassenen dan om naar de groentenboer te stappen? „Wellicht heeft het te maken met berichten over het spuiten van landbouwgif“, denkt De Feijter hardop. „Als mensen dat soort dingen horen, denken ze vaak dat ze puur gif hebben gegeten.“

Minister Veerman van Landbouw liet deze week weten dat milieuorganisaties die keer op keer wijzen op het kleinste restje landbouwgif op groenten en fruit, consumenten nodeloos bang maken. Zij moeten volgens de bewindsman inzien dat er ook een keerzijde bestaat. Het risico is immers dat Nederlanders groenten en fruit steeds meer in de schappen zullen laten liggen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu stelde onlangs nog dat het voedsel in de Nederlandse schappen nog nooit zo veilig is geweest.